Főoldalra

 

 

Történelem

 Lada-történelem

Lada-történelem a kezdetektől 1984-ig, a Samara gyártásának megkezdéséig.

 

Lada-történelem
( 1984-ig )

A szovjet autógyártás kezdetét 1924. májusától számítjuk, amikor is a május 1-jei ünnepségen a Vörös téren "felvonult" az első tíz AMO-F-15-ös típusú teherautó. Ezeket a kocsikat részben a Fiat licence alapján orosz munkások már szovjet gyárban készítették. A Vörös téri bemutatkozást szinte évenként követte egy-egy új autógyár átadása vagy új személy- vagy teherautó-típus bemutatása, illetve sorozatgyártásának az elkezdése.
A szovjet autógyártás igazi főpróbájának a II. világháború tekinthető, amikor a személy- és teherautók, illetve a különleges katonai járművek tízezreivel látták el a Vörös Hadsereget.
A háború befejezése után különböző személy- és teherautók sorozatgyártását kezdték meg, közöttük az olyan ismert típusokét, mint a Moszkvics, a Pobjeda, a Volga, majd a Zaporozsec.
A szovjet autóiparban a nagy változás a 60-as években következett be, amikor az SZKP XXIII. kongresszusán határozat született a világ egyik legnagyobb személyautógyárának a felépítésére. A szerződést 1966. augusztus 14-én írták alá a torionói Fiat Autógyárral, amelynek értelmében a Fiat 124-esre alapozott korszerű autógyárat építenek a Volga partján.

 

FIAT 124

 

A gyár építését 1967-ben kezdték meg, és 1970 augusztusában már sorozatban készültek a Zsigulik tízezrei. A Szovjetunió szélsőséges időjárási és útviszonyai tették szükségessé 1967-ben az "év autójának" választott Fiat 124-es alaptípus átalakítását. Ilyen változtatás volt az első futómű és rugózás megerősítése, a tárcsafék és a kétkörös fékrendszer alkalmazása, a karosszéria-fenéklemez és egyes hegesztési csomópontok megerősítése, a hatásosabb fűtőberendezés. Az eredeti Fiat motor OHV vezérlését a korszerűbb felülvezérelt OHC rendszerre alakították át, és hidraulikával működtették a tengelykapcsolót is.

 

VAZ-2101-esek a szerel?szalagon.

 

Az első évben mindössze 21500 darab Zsiguli VAZ-2101alaptípus készült, 1974 októberében már napi 2230 kocsi gördült le a gyár három szerelőszalagjáról. Az első, a VAZ-2101, amit olyan típusok követtek, mint a 2102, a 21011, a 21021, a2103, a 2106, a 2121, a 21033, a 21035, a 21061, a 21012, a 21022, a 2105, a 21051, a 21053, a 21056, a 21057, a 21058, a 2104, a 21043, a 21046, a 21047 és a 2107. Ezek a típusok még a hagyományos konstrukciós megoldást - elöl a motor, amely a kardántengely közbeiktatásával hajtja a hátsó kerekeket - képviselték. (Kivétel a négykerék-hajtású Niva Lada, a VAZ-2121.)
Még a hetvenes évek végén elkezdték a tervezését egy új elsőkerék-hajtású Lada típuscsaládnak. A sorozatgyáretásra előkészített VAZ-2108 alaptípust 1984-ben mutatták be a nagy nyilvánosságnak, a "60 éves a szovjet autógyártás" elnevezésű jubileumi kiállításon. A Lada VAZ-2108 új alaptípus kezdetben a
Szputnyik nevet kapta, majd a Samara típusjelzéssel vonult be a nemzetközi autótípusnyilvántartásba.
A szovjet tervezők alkotta prototípust átadták a nagy tapasztalatokkal rendelkező Porsche Művek tervezőintézetének, hogy további korszerűsítéseket, "finomításokat" végezzenek a karosszérián, a motoron, az erőátvitelen és a futóművön. Ezek után került sor a háromajtós VAZ-2108 típusszámú kocsi sorozatgyártására. Közben elkészült a prototípusa és a sorozatgyártás kezdése előtt állnak az ötajtós VAZ-2109 és a luxuskivitelű, de nyújtott csomagtartóval készülő VAZ-21010 változatoknak.

 

Időrendben:

- 1966-ban állapodott meg a Fiat egy Szovjetunióban épülő autógyárról a szovjet autóipari miniszterrel.

- Az üzem 1970-ben indult be.
- 1972-ben jött ki új modell a VAZ 2103, azaz az ezerötös. Ekkor már 320 ezer autó készült el, a későbbi évekre pedig 660 ezer darab a tervezett mennyiség.
- 1973-ben az üzem területe eléri a 2 millió négyzetmétert és 70 ezer munkást foglalkoztat.

- 1978-ban készült el az első „nem Fiat” típus; a terepjáró Niva.
- 1980-ban jött ki az első „kocka-Lada” a 2105.
- 1984-ben jelent meg (először Szputnyik néven) az elsőkerék-hajtású Samara.

 

A Lada szó eredete: Lada a szláv mitológiában az ifjúság és a szépség istennője.

 

A VAZ, azaz a Volga Autógyárat egy, a Volga folyó mentén fekvő kisvárosban, Togliattiban alapították 1966 júliusában. Egy hónappal később a szovjet kormány szerződést kötött az olasz FIAT-tal, melynek értelmében az Év Autója címet is elnyert 124-es típus liszenszét a Fiat átadta. Az első Zsiguli harminc éve, 1970 áprilisában gördült le a szerelőszalagról. A VAZ 2101 kódjelű, nálunk csak "ezerkettes Zsigának" hívott négyajtós liumuzin hamar keresett lett, ami a hiánygazdaságban nem is volt csoda. A 2101 kombiváltozata kapta a 2102 nevet, majd hamarosan jött a 2103 is, átalakított orr-résszel és nagyobb motorral. 1977-ben mutatták be a kissebb ugrással 2106-os jelű "1600-as Ladát". amelynek alapjaira építették az első Lada terepjárót, a Nivát. A Niva, amely több, mint 15 éven keresztül változatlan formában gyártottak, az egész világot meghódította, hiszen ha egy autó a szibériai terepviszonyokkal megbírkózik, akkor semmilyen probléma nem következhet be. Hasonlóan igénytelen volt, mint a legendás hírű Land Rover, csak jóval olcsóbb és hozzáértők szerint terepezésben is állta a versenyt. A Samara átfésült változata és a Niva második generációja mellett a Lada paletta a '90-es évek második felépben kiegészült a 10-es modellcsaláddal, amely már 16-szelepes motorral szerelt változatban is készül. A 110-es limuzin és a 111-es kombi mellett Oroszországban még többféle változat is létezik, de ezek közül csal a 112-es csapotthátút exportálják több országba.


( Források: 1./ Saját Kezűleg autósoknak – LADA 2104, 2105, 2107, 2108 / Tamás György, Virágh Iván / Műszaki Könyvkiadó, 1989, Budapest; 2./ Wikipédia - a szabad lexikon )